مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۳
۰ نفر

گروه شهری: مسیر 4 کیلومتری ایستگاه حقانی به قلهک با 3 ایستگاه با حضور محمدباقر قالیباف شهردار تهران به بهره برداری رسید

هم اکنون متروی تهران با 4 خط و 100 کیلومتر وسعت، روزانه یک میلیون و700 هزار نفر را جابه‌جا می‌کند. دیروز نیز در راستای توسعه شمالی خط یک (میرداماد تا میدان تجریش) مسیر4 کیلومتری حقانی تا ایستگاه قلهک به بهره‌برداری رسید.

بنا براین گزارش با وجود آنکه دولت، امسال سهم 320‌میلیارد تومانی خود از اعتبارات مترو را به 230 میلیارد کاهش داده است اما دیروز محمدباقر قالیباف شهردار تهران با اطمینان کامل تاکید کرد از تیرماه به بعد همه کارگاه‌های مترو با تمام ظرفیت به‌صورت 3شیفته فعال خواهند شد.

در عین حال، قالیباف تاکید کرد: کاهش اعتبارات مترو از سوی دولت بر خلاف مصوبه مجلس است اما در این میان انتظار می‌رود دیوان محاسبات، سازمان بازرسی کل کشور و مجلس شورای اسلامی موضوع را پیگیری کنند تا مصوبه مجلس اجرایی شود.

وی که در مراسم بهره برداری از 3 ایستگاه جدید خط یک متروی تهران سخن می‌گفت و سعی داشت صرفا به شکلی گذرا از سختی‌های دوران مدیریت خود در شهرداری تهران عبور کند و زبان به گلایه نگشاید، گفت: با توجه به برخورداری بالای کشور در حوزه درآمد نفت و ارز، این سزاوار نبود که هیچ امکان ارزی برای شهرداری تهران تامین نشود.

شهردار تهران ادامه داد: هیچ وقت تا زمانی که شهردار تهران باشم از تلخی‌های دوران کاری‌ام، به‌ویژه در 2 سال گذشته به مردم نخواهم گفت و به جای آن، خاطراتم را در دفترچه یادداشت روزانه‌ام خواهم نوشت.

وی در عین حال اذعان داشت: گرچه معتقدم در سختی‌ها کارها را به سرانجام رساندن لذت وارزش بیشتری دارد اما نه آن سختی‌های خردکننده‌ای که تعمدا و براثر فشارهای سیاسی به مجموعه‌ای تحمیل شود.

شهردار تهران برخلاف روال معمول افتتاحیه‌ها، این بار بیش از همه از فشار کار، مشکلات اجرا و مظلومیت شهرداری سخن گفت تا جایی که ایستگاه قلهک را مانند هدیه‌ای، تقدیم شهروندان تهرانی کرد.

وی ادامه داد: از سال 84 به‌رغم اینکه طرح در یکی از مهم‌ترین خیابان‌های شریانی تهران به‌اجرا درآمد، اما سعی شد کمترین مزاحمت حتی به اندازه ساخت یک واحد مسکونی در این محور برای مردم به‌وجود نیاید.

این درحالی است که به گفته قالیباف با این‌همه کار و تلاش شبانه روزی اما بابت کوچک‌ترین مشکل ترددی، زخم زبان‌ها و حرف و حدیث‌های فراوانی به شهرداری تهران زده شد.
وی ترافیک و آلودگی هوا را از مهم‌ترین دغدغه‌های شهر تهران برشمرد که مسئولیت حل این مشکل عظیم بر دوش سیستم حمل و نقل عمومی است.

به همین دلیل، قالیباف با اعلام اینکه دهه چهارم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری دهه پیشرفت و عدالت نامگذاری شده است، گفت: شهرداری تهران در نظر دارد در راستای سخنان مقام معظم رهبری، توسعه مترو را به‌عنوان شاخص‌ترین کار خود انتخاب کند.

به‌گفته شهردار تهران، از هر نظر، چه به‌لحاظ صرفه جویی در سوخت، انرژی، وقت مردم، رفع آلودگی هوا و چه از نظر تامین آسایش و رفاه مردم، تضمین سلامت و... مترو یک نعمت محسوب می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اینکه زمان سررسید LC‌های دولت سرآمده و در قبال سهم 50درصدی تامین اعتبارات مترو به تعهدات خود با بانک‌ها عمل نکرده است، افزود: بانک‌ها مترو را در این‌باره مقصر می‌شناسند بنابراین، این طور که پیش می‌رود شهرداری باید سهم تعهدات دولت در مترو را نیز بپردازد.

وی تاکیدکرد: شهر تهران، تنها متعلق به شهرداری و شهروندان تهرانی نیست بلکه ایرانی کوچک است؛ بنابراین هر رئیس دولتی باید یکی از دغدغه‌هایش اداره این کلانشهر باشد.

6 ماه تأخیر در پرداخت تعهدات دولت

محسن هاشمی مدیرعامل شرکت مترو نیز دیروز با اشاره به اینکه از آبان ماه سال گذشته، دولت هیچ اعتباری به مترو تخصیص نداده است، گفت: دولت در اواخر سال گذشته تنها پول واگن‌های مترو را پرداخت کرده است.

هاشمی در مراسم بهره‌ برداری رسمی توسعه شمالی خط یک مترو با بیان اینکه سال گذشته نیز دولت اعتبارات مترو را کامل پرداخت نکرد، تصریح کرد: وقتی این توقع وجود دارد که 15کیلومتر مترو در سال بسازیم، باید اعتبارات نیز تأمین شود.

هاشمی در ادامه اذعان کرد: با در نظر گرفتن اینکه هم‌اکنون زیر خیابان‌های آزادی و انقلاب و پیروزی تونل‌های مترو در دست ساخت است و به‌طور موقت با سازه نگهبان تحکیم شده است؛ بنابراین هرچه در تامین اعتبارات از سوی دولت تعویق بیفتد از آنجا که این سازه‌های نگهبان حدود6 ماه استقامت دارند، بنابراین احتمال ریزش آنها و به خطر افتادن شهر بیشتر خواهد شد.

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر 78 کارگاه فعال مترو در تهران وجود دارد، ادامه داد: 5 هزار و 500 نفر کارگر نیز در کارگاه‌ها در حال فعالیت هستند، این در حالی است که تا چند ماه قبل تعداد نیروها حدود 8 هزار نفر بود که به‌دلیل کسری اعتبارات و کند شدن عملیات توسعه و ساخت مترو تعداد زیادی از کارگران تعدیل شدند.

با وجود تمام نگرانی‌های اعلام شده اما هاشمی از افتتاح بخش دیگری از مترو از میدان انقلاب تا پیروزی به طول 7 کیلومتر که آماده بهره‌برداری خواهد شد و در شهریور ماه ایستگاه قیطریه و در پاییز نیز در شرق تهران، خیابان جشنواره به دماوند متصل خواهد شد، خبر داد.

تأثیرات فرهنگی اجتماعی مترو

شهردار تهران خاطرنشان کرد: متروی تهران بدون‌شک پدیده‌ای است که تاثیرات کم‌نظیر آن در حوزه مسائل فرهنگی، ارزشی، بصری، زیبایی، شهرنشینی و... مسجل شده است.

به گفته قالیباف، به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از 2 ماه قبل ابلاغ شده است با راه‌اندازی بخشی، تاثیرات این پدیده شهری را بر موضوعات فرهنگی وزندگی مردم مورد بررسی قرار دهد.

کد خبر 81727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز